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Re: [InetBib] E-Book-Preise - Stellungnahme von amazon



Liebe Liste, 
eine interessante Diskussion, in der Tat können "die alten Vertriebswege" im 
Zeitalter der elektronischen Direktzugänglichkeit verteilter Dokumente nicht 
der einzige Weg bleiben. Was ich als Bibliothekar einkaufe oder bereitstelle 
kann durchaus ergänzt werden um das, was ich als Alternativen empfehle. Was ist 
verkehrt daran, Suchräume fachlich oder nutzergruppenorientiert zuzuschneiden 
und darin auch Alternativen aufzunehmen, die gar nichts mit dem physischen 
(damit meine ich sowohl print als auch die elektronischen Instanzen) der 
Bibliothek zu tun haben. Auch kommerzielle Dienste - was Verlage bitteschön 
auch sind - sind eine Versorgungsquelle, die ich als Bibliothek nicht einfach 
übersehen darf. Das heißt nicht, dass ich mich solchen technischen Systemen 
vollständig angleichen sollte. Das Prinzip der Bibliothek ist zum ersten die 
Sammlung und zum zweiten die Bereitstellung dessen was ihr Kontext bestimmt. 
Diese Aufgabe im Rahmen öffentlicher Literaturversorgung erfüllt auch niemand 
anders. Deshalb sollen wir "Biblitoheken" sein und nicht nur "Anbieter" oder 
Imbiss.

Hierbei leben jedoch durchaus alte Modelle wieder auf, nämlich die 
"Fachinformation". Auch in den 70er und 80er Jahren "hatten" Bibliotheken nicht 
alles selber, was sie für die Nutzer "in Aussicht gestellt" haben.  Ich darf 
auch auf Angebote hinweisen, die ich selber nicht habe oder anderswo sinnvoll 
gestaltet sind. Das erfordert allerdings einen echten Informationsbibliothekar.
Auch im gedruckten Bereich tun sich seit amazon und Co. Chancen auf.. wieso den 
Gebrauchtbuchmarkt ignorieren? 
Eine Chance für Lieferanten! hier das "Theater" mit Kreditkarten und Paypal für 
die Bibliotheken zu überwinden, in dem sie auch solche Quellen nutzen, und 
Bibliotheken damit aufwandfrei beliefern. Manche Titel bekommt man nach wenigen 
Tagen für den halben Preis. Da es sich hier nicht um Massen handelt, ist kein 
Verlag damit in der Existenz bedroht, kleineren Bibliotheken aber durchaus 
geholfen.

Auch der Hype des Gebrauchtbuchmarktes ist eine Folge der Internetrealität.
Was amazon an sich betrifft, sollte man in der Tat den Neid begrenzen, aber 
weiterhin auf die rechts- und sozialkonforme Abwicklung solcher Unternehmen 
achten. Markt wird nicht nur durch technische Brillanz beeinflusst, sondern 
leider auch durch nicht angemessenes Gebaren. Es soll ganz allgemein nicht der 
führend werden, der möglicherweise die Gesetze nicht einhält. Das halte ich für 
das wesentlich größere Problem.

Gruß
A. Kustos

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: Inetbib [mailto:inetbib-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxxxx] Im Auftrag von h0228kdm
Gesendet: Donnerstag, 14. August 2014 11:58
An: Internet in Bibliotheken
Betreff: Re: [InetBib] E-Book-Preise - Stellungnahme von amazon

Dass wir von den handgeschriebenen Manuskripten, über die Inkunablen, die 
ledergebundenen Druckschriften Gutenbergs, die Hardbounds und die 
rotationsgepressten Paperbacks eine stetige Kostenreduktion im 
Publikationswesen beobachten konnten, dürfte nicht besonders neu sein. 
Mir scheint allerdings die Buchpreisbindung, als Versuch gegen den Preisverfall 
gedruckter Bücher zu kämpfen, ein Neben-Kampfschauplatz zu sein, wenn nicht nur 
Kindle Unlimited für 10 $/Monat 600.000 e-books anbietet, und immer mehr 
Indie-Autoren um Aufmerksamkeit kämpfen.Diese neue Art der "Ausleihe" zwingt 
die Bibliothekare von heute zu einem raschen Umdenken, über ihre eigentliche 
Funktion als Informationsspezialisten, Knowledge Manager und Nationalökonomen 
des Geistes.

Natürlich kann man die Verlage, die gegen ihren Niedergang kämpfen, gut 
verstehen. So gesehen konnte man auch die Bild Zeitung verstehen, die Wulff 
über die Klinge springen ließ, um ihre abnehmende Auflagenzahl zumindest 
kurzzeitig zu bremsen. Und dass ist das eigentliche Problem, etliche Verlage 
kämpfen mit allen Mitteln, um ihre Haut zu retten, in diesem Fall gegen den 
großen Konkurrenten Amazon.

MfG
Walther Umstätter


Liebe Kolleginnen und Kollegen,
derzeit findet in der Presse ein wahres Kesseltreiben gegen amazon 
statt. Das verwundert nicht, scheint doch jedes erfolgreiche 
Internet-Unternehmen den selbst auf diesem Feld wenig glücklich 
handelnden Pressekonzernen verdächtig.
Anbei die Stellungnahme von amazon. Ich verstehe auch nicht, was an 
Preissenkungen für E-Books schlimm sein soll. Bzw. umgekehrt ist mir 
nicht klar, warum elektronische Bücher fast so teuer sein müssen wie 
gedruckte.
Beste Grüße aus Tübingen
Thomas Hilberer
*******
Just ahead of World War II, there was a radical invention that shook 
the foundations of book publishing. It was the paperback book. This 
was a time when movie tickets cost 10 or 20 cents, and books cost 
$2.50. The new paperback cost 25 cents - it was ten times cheaper.
Readers loved the paperback and millions of copies were sold in just 
the first year.

With it being so inexpensive and with so many more people able to 
afford to buy and read books, you would think the literary 
establishment of the day would have celebrated the invention of the 
paperback, yes? Nope. Instead, they dug in and circled the wagons.
They believed low cost paperbacks would destroy literary culture and 
harm the industry (not to mention their own bank accounts). Many 
bookstores refused to stock them, and the early paperback publishers 
had to use unconventional methods of distribution - places like 
newsstands and drugstores. The famous author George Orwell came out 
publicly and said about the new paperback format, if "publishers had 
any sense, they would combine against them and suppress them." Yes, 
George Orwell was suggesting collusion.

Well... history doesn't repeat itself, but it does rhyme.

Fast forward to today, and it's the e-book's turn to be opposed by the 
literary establishment. Amazon and Hachette - a big US publisher and 
part of a $10 billion media conglomerate - are in the middle of a 
business dispute about e-books. We want lower e-book prices. Hachette 
does not. Many e-books are being released at $14.99 and even $19.99.
That is unjustifiably high for an e-book. With an e-book, there's no 
printing, no over-printing, no need to forecast, no returns, no lost 
sales due to out of stock, no warehousing costs, no transportation 
costs, and there is no secondary market - e-books cannot be resold as 
used books. E-books can and should be less expensive.

Perhaps channeling Orwell's decades old suggestion, Hachette has 
already been caught illegally colluding with its competitors to raise 
e-book prices. So far those parties have paid $166 million in 
penalties and restitution. Colluding with its competitors to raise 
prices wasn't only illegal, it was also highly disrespectful to 
Hachette's readers.

The fact is many established incumbents in the industry have taken the 
position that lower e-book prices will "devalue books" and hurt "Arts 
and Letters." They're wrong. Just as paperbacks did not destroy book 
culture despite being ten times cheaper, neither will e-books. On the 
contrary, paperbacks ended up rejuvenating the book industry and 
making it stronger. The same will happen with e-books.

Many inside the echo-chamber of the industry often draw the box too 
small. They think books only compete against books. But in reality, 
books compete against mobile games, television, movies, Facebook, 
blogs, free news sites and more. If we want a healthy reading culture, 
we have to work hard to be sure books actually are competitive against 
these other media types, and a big part of that is working hard to 
make books less expensive.

Moreover, e-books are highly price elastic. This means that when the 
price goes down, customers buy much more. We've quantified the price 
elasticity of e-books from repeated measurements across many titles.
For every copy an e-book would sell at $14.99, it would sell 1.74 
copies if priced at $9.99. So, for example, if customers would buy
100,000 copies of a particular e-book at $14.99, then customers would 
buy 174,000 copies of that same e-book at $9.99. Total revenue at
$14.99 would be $1,499,000. Total revenue at $9.99 is $1,738,000. The 
important thing to note here is that the lower price is good for all 
parties involved: the customer is paying 33% less and the author is 
getting a royalty check 16% larger and being read by an audience 
that's 74% larger. The pie is simply bigger.

But when a thing has been done a certain way for a long time, 
resisting change can be a reflexive instinct, and the powerful 
interests of the status quo are hard to move. It was never in George 
Orwell's interest to suppress paperback books - he was wrong about 
that.

And despite what some would have you believe, authors are not united 
on this issue. When the Authors Guild recently wrote on this, they 
titled their post: "Amazon-Hachette Debate Yields Diverse Opinions 
Among Authors" (the comments to this post are worth a read).  A 
petition started by another group of authors and aimed at Hachette, 
titled "Stop Fighting Low Prices and Fair Wages," garnered over 7,600 
signatures.  And there are myriad articles and posts, by authors and 
readers alike, supporting us in our effort to keep prices low and 
build a healthy reading culture. Author David Gaughran's recent 
interview is another piece worth reading.

We recognize that writers reasonably want to be left out of a dispute 
between large companies. Some have suggested that we "just talk." We 
tried that. Hachette spent three months stonewalling and only 
grudgingly began to even acknowledge our concerns when we took action 
to reduce sales of their titles in our store. Since then Amazon has 
made three separate offers to Hachette to take authors out of the 
middle. We first suggested that we (Amazon and Hachette) jointly make 
author royalties whole during the term of the dispute. Then we 
suggested that authors receive 100% of all sales of their titles until 
this dispute is resolved. Then we suggested that we would return to 
normal business operations if Amazon and Hachette's normal share of 
revenue went to a literacy charity. But Hachette, and their parent 
company Lagardere, have quickly and repeatedly dismissed these offers 
even though e-books represent 1% of their revenues and they could 
easily agree to do so. They believe they get leverage from keeping 
their authors in the middle.

We will never give up our fight for reasonable e-book prices. We know 
making books more affordable is good for book culture. We'd like your 
help. Please email Hachette and copy us.

Hachette CEO, Michael Pietsch: Michael.Pietsch@xxxxxxxxxx

Copy us at: readers-united@xxxxxxxxxx

Please consider including these points:

- We have noted your illegal collusion. Please stop working so hard to 
overcharge for ebooks. They can and should be less expensive.
- Lowering e-book prices will help - not hurt - the reading culture, 
just like paperbacks did.
- Stop using your authors as leverage and accept one of Amazon's 
offers to take them out of the middle.
- Especially if you're an author yourself: Remind them that authors 
are not united on this issue.

Thanks for your support.

The Amazon Books Team

P.S. You can also find this letter at www.readersunited.com
*******
--
07071 29-74325 oder 256147
hilberer.de/

--
http://www.inetbib.de

-- 
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Listeninformationen unter http://www.inetbib.de.