Re: [InetBib] Google startet digitale Bibliothek in Europa

Lieber Herr Rohde,
Da tuen Sie "Google" ziemlich unrecht! Schade, dass keine mail an INETBIB ging,
die die unten stehende Veranstaltung auf der Frankfurter Buchmesse angezeigt
hätte:

Google and Beyond: Who will Digitise Our Books?
A joint symposium by the International Federation of Library Associations and
Institutions (IFLA) and the International Publishers Association (IPA)
(Friday 21 Oct., 10:00-13:00
Chairs: Claudia Lux and Herman P. Spruijt (IPA)
Programme
J-N. Jeanneney, Pr´s. Bibl. nat. de France: The European Ambibtion on Library
Digitasition

Jim Gerber, Content Partnership Director - Google USA
Google Print: Benefits for Libraries, Publishers and Consumers

Frances Boyle, Electronic Resource Manager - Bodleian Library Oxford, Unit.
Kingd.: The Library Perspective from a Google Librarian

Matthias Ulmer, Publisher, Verlag Eugen Ulmer: The Arbeitskreis Volltextsuche

Prof. Petere Ingwersen, Dept. Of Information Studies, Copenhagen, Denmark: How
Good Are Search Engines? Deep Structurin vs. Flat Searching

For further information please contact:
Jens Bammel at bammel@xxxxxxxxxxx

Ich habe nur Jim Gerber von Google und Frances Boyle von der Bodleian Library
gehört (im überfüllten Europa Raum (Hunderte!)). Hier ein Auszug aus meinen
Notizen: Google Print gibt es in 101 Ländern- in vielen Sprachen.-
Ca 20 % der digit. Bücher sind "in print" - Out of print ca 80 %
3 different digitizing programs:
1. Publisher Program
2. Library, public domain : "free of copyright"
3. Library: In copyright (that´s what brought them the court case)

1. Only 20% of the books can be seen at a time: links to publishers -
advertising
2. All can be seen.- Links to bookstores
3. "Find in a Library" "snippet view" - no advertising

Gerber considers google print a vast electronic card catalog, assures to be
respectful of copyright
No competition, but complementary to other digitization efforts- Gerber sees
google only as one player and pleads: "If you love books, support this historic
effort" . He assures that Google is bound by laws fair use!

Frances Boyle presenting the Digitization Project of the Bodleian Library wants
to digitize books in many languages (e. g. Yoruba) -- Good structured easy
search wanted by users: That´s what librarians have to provide ...

Ich fand die Veranstaltung ermutigend - auch wenn ich fürchte, dass die
Anglo-Amerikaner wieder mal missverstanden werden: Viele sich nicht vorstellen
können, dass nicht nur "Profitdenken" ihr handeln bestimmt.

Mit freundlichen Grüßen,

Luise von Löw,
München